lördag 23 januari 2021

Använd Matsmart.se för att spara pengar

  I det här inlägget har jag tänkt ge mina tankar kring Matsmart.se, en hemsida där det säljs mat som har passerat bäst-före-datumet. Ibland säljer de även varor som inte har passerat bäst-före-datumet, men som av andra anledningar inte kan säljas i en vanlig mataffär. Min upplevelse är definitivt positiv av företaget. Jag kan dock ifrågasätta om affärsidén verkligen gynnar miljön med tanke på det enorma antalet transporter som alla beställningar ändå ger upphov till. Det är antagligen bättre än att maten slängs, men jag vet helt enkelt inte hur mycket bättre det faktiskt är. Hur som helst, så är det ekonomiskt väldigt fördelaktigt för mig och många andra att de genom företaget får en chans att köpa mat som annars hade slängts, så jag gillar verkligen affärsidén och jag hoppas att de fortsätter växa i en hög takt.

Några tips när man handlar via Matsmart:

  • Välj kategori och sedan "Sortera efter rabatt". På så sätt får du fram det som är mest rabatterat, snarare än det som har lägst pris. Något kan ju kosta 3 kr, och därmed vara billigt, men om det kostar 5 kr i en vanlig affär är det kanske inte värt att köpa. Genom att sortera efter rabatt får man snabbt fram det som verkligen har ett kraftigt nedsatt pris. Men det kan finnas goda skäl till att något är 90% rabatterat, så köp försiktigt. Man hamnar inte så lågt med en bra produkt, men ibland hittas guldkorn.
  • Deras ordinarie priser är inte alltid korrekta. Om det är en produkt som har 20% rabatterat pris så är det nog knappt värt att köpa det eftersom det kan hittas i en vanlig affär för det rabatterade priset. Som ett exempel kan sägas att de nu har Heinz tomatketchup för 20 kr (600 ml), men Willys har 1 kg för 22,50 och är därmed billigare. Matsmart har skrivit att det är 47% rabatt. Det här visar att man inte bara ska titta på procenttalet, utan man får ha ett hum om hur det ligger till i en vanlig mataffär. Dock så har Matsmart också en flaska på 1,5 kg för 25 kr, så den är helt klart prisvärd.
  • Handla för mer än 500 för gratis frakt. Handlar man för under 500 betalar man 49 kr i frakt, vilket egentligen inte heller är så farligt. Så var det i alla fall den senaste gången jag handlade, men det kan hända att det skiljer sig beroende på vad man köper, och var man bor. Men det är lätt hänt att man sparar 400 kr på en order på 300 kr, så det spelar inte så stor roll om man betalar 49 för frakt. Men visst, det är trevligt att gå över gränsen på 500 och därmed inte betala betala för frakten. Det finns oftast något bra att köpa så man kommer upp i rätt siffror.
  • Testa att köpa konstiga varor. Sånt som ni inte hade köpt i er vanliga affär. Sånt som ni aldrig köpt tidigare. Det är en kul grej med Matsmart att de alltid har produkter man aldrig tidigare skådat i en affär. Bähnckes curryketchup är ett personligt exempel. Dessa produkter kan vara kul att testa även om de inte är kraftigt rabatterade just eftersom du antagligen inte kommer hitta det i din lokala butik.
  • Använd det du har köpt till att skapa nya rätter. Det är kanske inte helt lätt, men tänk i nya banor. Häromdagen gjorde jag en flygande Jakob med chilinötter från Matsmart. Vanligtvis har man ju chilisås och vanliga jordnötter, så man kan ju också ha chilinötter istället och utesluta chilisåsen. Bara en sån sak. Nu har de kokosmjölk till ett bra pris. Köp det och använd det istället för vispgrädde. Det blir ju inte samma sak, men det måste inte alltid vara samma sak, det kan smaka annorlunda ibland, tycker jag.
Det är ju ganska svårt att ge tips på specifika varor eftersom varorna försvinner ganska snabbt och ersätts av andra varor och dessutom är smaken subjektiv.

Så detta är mina tankar om Matsmart. Jag kommer handla där främst för att köpa billiga varor, men också för att upptäcka nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Matlåda: Tikka masala

Källa:  Chicken tikka masala recipe | BBC Good Food En anpassning av ovanstående recept.