onsdag 3 februari 2021

Slovensk nationalrätt - Gibanica

Kostnad: 111,4 kr. Per portion: 13,9 kr.

 Gibanica - en sötsalt paj från Slovenien som är så pass omtyckt i landet att det är dess nationalrätt. Pajen är verkligen unik och innehåller ingredienser som man i övriga fall inte brukar blanda tillsammans. Tänk att du tar ca 10 pannkakor och brer en fyllning på den första, sedan en annan fyllning på den andra, och så en tredje fyllning på nästa. Och så upprepar du det tre gånger. Resultatet blir en paj, eller tårta nästan, som är 9 pannkakor hög med en oerhört ovanlig kombination av fyllningar. Man använder ju inte pannkakor, men nu när jag skriver om det blir jag faktiskt sugen på att göra om den här pajen och i så fall använda pannkakor. Att göra den riktiga degen tar en del tid nämligen.

Vilket å andra sidan också är skälet till att jag hittade receptet. Jag satt hemma och var uttråkad på någon av dagarna kring julledigheten, och så googlade jag tidskonsumerande maträtter. Detta var en av dem som jag hittade och nästa dag gick jag till affären och köpte det som man inte har hemma (vallmofrön, valnötter). Vin är ju också en ingrediens som många kanske inte alltid har hemma, och jag antar ju att man kan använda vitvinsvinäger. Men i det här fallet hade jag faktiskt varit på Systembolaget några veckor innan och inhandlat vin som jag tänkt använda till risotto. Så det fanns vin hemma. Jag gillar inte att dricka vin så det kan stå i lagret hemma hur länge som helst. Däremot så är ju en sån vara som inte kan stå hur länge som helst. Så det är lite synd att öppna en 1-liters vinflaska om det bara är en knapp deciliter som ska användas. Systembolaget säljer vinet Blanco Vino Italiano Quargentan i små Tetra Pak-förpackningar på 250 ml, vilket är supersmidigt. Literpriset blir högre, men det är värt det tycker jag.

Rom är också en vara som inte alla har hemma, och den smakar inte särskilt trevligt, enligt mig. På Systembolaget kan man köpa flaskor på 350 ml som faktiskt inte blir mycket dyrare än de på 700, tack vare att Systembolaget inte vill uppmuntra till att man köper mer för att det är billigare. Oavsett så är ju rom väldigt dyrt i Sverige. Om man inte vill importera från östra Europa eller köpa svart får man helt enkelt bege sig till vårt kära Systembolag och langa fram stålarna.

Inte nog med att pajen tar lång tid att göra, den blir dessutom bättre när den får stå i kylen i åtminstone 48 timmar. Jag upplevde att den blev allt mjukare ju längre den stod. En annan sak man kan göra om den är lite hård är att värma den i mikron. Då blir den genast mycket godare. Det är även så att kall mat smakar mindre än varm, vilket för de flesta säkert är en självklarhet. 

Källa till receptet på engelska: Layered Strudel Cake (Prekmurska Gibanica) Recipe | Saveur

I min anpassning har jag försökt att förenkla det tunga receptet.

Det kan vara lite svårt för en nybörjare att förstå receptet, men här är några tips:

  • Valnötter bränns lätt, så stek de försiktigt. Vaka över dem så de inte bränns.
  • Om du har en hushållsassistent som kan knåda degen åt dig så är det jättebra, annars får du använda det du har.
  • Bjässedegen ska väga runt 100 g, men se till att den är så pass tunn att den faktiskt kan täcka sidan på pajformen också. Annars kan du också se till att den är 120 g. När jag gjorde tårtan blev de små degbitarna för små för att täcka hela pajformen, så jag hade nog kört på 60 g istället för 50 g. Men om du har en tillräckligt liten pajform så ska det funka ändå. Kavla ut en av degarna och se hur stor den blir. Välj sedan en form som passar.
  • Den här typen av receptredovisning är något jag testar. Tycker överlag att recept är onödigt komplicerade.
  • Jag vill också underlätta diskning och minska mängden tallrikar som tar upp plats på bänken. Mina beräkningar visar att det behövs 10 skålar för hela processen, och en pajform.
Det ekonomiska:
  • Citronsestens kostnad är "på köpet" eftersom jag ändå måste köpa en citron för dess juice.
  • Det syns att det inte är en svensk nationalrätt eftersom det är dyra ingredienser. Valnötter och vallmofrön är det som drar upp kostnaden. Och de alkoholhaltiga varorna också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Matlåda: Tikka masala

Källa:  Chicken tikka masala recipe | BBC Good Food En anpassning av ovanstående recept.