fredag 29 januari 2021

Romansalladsquiche

Kostnad: 38,8 kr. Per portion: 9,7 kr.

Jag har gjort ett slags quiche men utan någon pajdeg. Vanligtvis har man ju spenat i sin  quiche florentine, men här har jag valt romansallad av den enda anledningen att det är det som fanns i kylskåpet. Samtidigt är romansallad en sån där råvara som lätt blir liggande, och många tror kanske att man måste äta sallader av denna typ råa, men självklart måste man inte det. Precis som att spenat kan stekas, så kan även romansallad stekas. Salladen krymper på det sättet och blir väldigt kompakt.

Precis som många andra av rätterna som jag tillagar så är även denna enkel att anpassa. Det är bara att ta vilken ost som helst som man råkar ha hemma. I det här fallet passade det med den mer smakrika danska osten Danbo. Den har ett högt kilopris men det går ju inte åt så mycket, så det är helt överkomligt. Sojasås är naturligtvis ingen traditionell ingrediens i en quiche, man använder ju salt annars. Men nu hade jag en flaska sojasås till hands och jag ville helt enkelt variera min quiche litegrann.

Denna quichen, om man nu får kalla det för en quiche, passar även de som följer lchf-dieten. Jag gör det inte personligen. Äggen bidrar med protein och vispgrädden samt osten bidrar med fettet.

Denna rätt betraktar jag som en förrätt. Men pajdeg kan den dock även utgöra huvudrätt. Den är dock ganska kaloririk även om den inte är så stor, med tanke på osten och grädden.

Skälet till att jag har använt lökpulver istället för lök är... lathet. Smaken blir faktiskt väldigt trevlig även med lökpulver och löksmaken fördelas jämnare på det här sättet. Samtidigt känner man inte av lökens konsistens, som vissa ju reagerar negativt på. Man kan göra samma med vitlök om man har sällskap som inte uppskattar att de får vitlöksbitar i en tugga. Då kan man använda pulver istället. Smaken är inte lika bra, men jag tycker det ändå har sina fördelar att använda pulver, som t.ex. att smaken fördelas jämnare över hela pajen.

Ströbrödet gör att pajen får en lite finare färg när man ugnssteker den.



Metod
  1. Sätt på ugnen till 175C.
  2. Hacka salladen genom att skära den i mycket tunna skivor.
  3. Knäck äggen i en skål och blanda med salladen. Häll i vispgrädde, sojasås, lökpulver och svartpeppar. Blanda allt.
  4. Häll blandningen i en form. Pajen kan vara 2-3 cm hög, men också mindre än så. Det spelar inte så mycket roll.
  5. Hyvla eller riv ost över blandningen och strö över ströbrödet.
  6. In i ugnen i ca 35-40 minuter.
Ekonomiska vinster som jag inte tagit med i beräkningen:
Danbo ost, köptes in för 69,90 för några veckor sen.
Romansallad, köptes in för 20 kr med en massa annat frukt och grönt i en av de där billiga fruktpåsarna på Lidl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Matlåda: Tikka masala

Källa:  Chicken tikka masala recipe | BBC Good Food En anpassning av ovanstående recept.